دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۷ - ۰۷:۳۲
۰ نفر

گروه‌ ورزشی: گزینه‌های مورد نظر برای هدایت تیم‌ملی جوانان و امید با برگزاری جلسات متعدد کمیته تیم‌های ملی در فدراسیون فوتبال از یک طرف و گروهی از پیشکسوتان با عنوان هم‌اندیشی برای به اجماع رسیدن روی مربی خاص از طرف دیگر وارد مرحله نهایی شده است.

مهدی تاج نایب رئیس فدراسیون فوتبال و رئیس کمیته تیم‌های ملی می‌گوید که برای انتخاب مربی ملاحظاتی وجود دارد که حداکثر تا هفته آینده پس از جمع‌بندی نهایی سرمربی تیم امید و جوانان معرفی خواهند شد. هفته پیش در جلسه‌ای 3 ساعته که با حضور علی کفاشیان، مهدی تاج ، مهدی محمدنبی، عباس ترابیان، محمد منصور عظیم‌زاده، فریده شجاعی و فریدون معینی  در محل فدراسیون فوتبال برگزار شد، کفاشیان بر اهمیت تیم فوتبال جوانان و آماده سازی این تیم برای حضور در بازی‌های آسیایی گوانگجو و انتخابی المپیک لندن تاکید کرد.

در این نشست اعضای کمیته تیم‌های ملی نقطه نظرات خود را پیرامون  آغاز  برنامه‌ها و اردوهای تیم فوتبال جوانان مطرح کردند و انتخاب سرمربی جدید در دستور کار اصلی کمیته تیم‌های ملی قرار گرفت. برهمین اساس در این نشست شاخص‌ها و فاکتورهای مورد نظر برای انتخاب یکی از مربیان ایرانی واجد شرایط برای هدایت تیم فوتبال جوانان تعیین و مقرر شد در نشست روز شنبه کمیته تیم‌های ملی در خصوص گزینه‌های اصلی هدایت تیم فوتبال جوانان بررسی و تصمیم‌گیری شود.

مهدی تاج در گفت‌و‌گو با همشهری با اشاره به جلسات متعدد کمیته تیم‌های ملی می‌گوید: «جلسات متعددی داشتیم و تا هفته آینده که مربی تیم امید را معرفی می‌کنیم باز هم جلساتی خواهیم داشت. برای به اجماع رسیدن روی گزینه‌های خاص که مورد نظر اکثریت فوتبال کشور باشد، تاکنون چنین جلساتی برگزار نشده و هیچگاه این همه بحث از زوایای مختلف در مورد گزینه‌های مربیگری تیم‌ملی نشده است. مطمئن باشید خروجی جلسات با توجه به اینکه تیم امید ما سالهاست، به المپیک صعود نکرده و در مسابقات آسیایی حداقل در چند سال اخیر نتوانسته موفق شود، گزینه مناسبی خواهد بود که موفقیت را برای فوتبال کشور با کمک فدراسیون رقم بزند.»

گزینه تک شغلی

یکی از مباحثی که در جلسات فدراسیون فوتبال مورد توجه قرار گرفته است، تک شغله بودن مربی تیم امید و جوانان است. گفته می‌شود به همین دلیل گزینه‌های بسیاری از دایره بررسی خارج شده‌اند و گزینه‌های دوشغله نیز باید برای تطبیق خود با شرط فدراسیون یکی را انتخاب کنند؛ یا تیم باشگاهی یا تیم امید.

در این میان شنیده می‌شود که پرویز مظلومی‌مربی تیم مس کرمان، گزینه نهایی کمیته تیم‌های ملی برای هدایت تیم امید است؛ موضوعی که وی در برخی گفت‌و‌گو‌های رسانه‌ای خود آن را تایید کرده. با این حال او برای نشستن روی صندلی مربیگری تیم امید با چالش همزمانی حضورش در تهران و کرمان مواجه است. شاید به همین دلیل باشد که به گزارش خبرگزاری فارس، برهانی‌نژاد مدیرعامل مس با مدیران فدراسیون برای کیفیت حضور مظلومی ‌در تیم امید  به مذاکره نشسته است.

نایب رئیس فدراسیون فوتبال اما در این رابطه می‌گوید: «یکی از بحث‌های اصلی ما در کمیته تیم‌های ملی، آزاد بودن مربی تیم امید است، یعنی اگر در تیم دیگری حضوری دارد، از آن آزاد شود و به صورت تمام وقت در تیم امید باشد. مربی تیم امید باید یک شغله و تمام وقت باشد.»

با این حال به نظر می‌رسد، مظلومی ‌یکی از گزینه‌های اصلی هدایت تیم امید است که باید موانع پیش‌رو را بردارد، موضوعی که با توجه به سیاست‌های باشگاه مس کرمان قطعا مشکلاتی را برای او به همراه خواهد داشت؛ مگر اینکه مس کرمان با شعار اولویت با تیم‌ملی است، موافق باشد و با ترک کرمان از طرف مظلومی ‌موافقت کند. در این میان یکی از نام‌هایی که در جلسه کمیته تیم‌های ملی برای هدایت تیم امید روی او بحث شده است، مجید جلالی است. گرچه او در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها با نگاهی انتقادی به درخواست فدراسیون برای ارائه برنامه پاسخ گفت اما او در هیات رئیسه فدراسیون حامیانی دارد که به پیشینه مثبت‌اش و خصوصیات اخلاقی او اشاره می‌کنند.

 بازنگری در شیوه کار کمیته داوران

انتقادات داوران به فدراسیون فوتبال در مورد مباحث مالی و دستمزد داوری یکی از مباحث روز فدراسیون فوتبال بود که با واکنش دو سویه علی کفاشیان، مهدی تاج و مسعود عنایت و گروهی از داوران معترض مواجه شد. این مسئله در کنار مباحث موجود فرهنگی ورزشگاه‌ها و ارتباط آن با مسائل داوری، فدراسیون را بر آن داشته است که کارگروهی برای بررسی شرایط و حل مسائل موجود تشکیل دهد.

مهدی تاج در این مورد می‌گوید: «کمیته‌های فدراسیون از جمله داوری باید در چارچوب سیاست‌های کلان فدراسیون قرار گیرند. الان فضای به وجود آمده اصلا خوب نیست، چرا که هم در مورد ورزشگاه‌ها و مسائل مرتبط به آن نگرانی‌هایی به وجود آمده و هم از نظر داوری که تیم‌ها مسائلی را بازگو می‌کنند. به همین دلیل ما کارگروهی تشکیل می‌دهیم که مسائل موجود را بررسی کند و ما تصمیماتی را در این رابطه خواهیم گرفت.»

نایب رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به اعتراضاتی که این روزها در مورد داوری از سوی باشگاه‌ها و داوران صورت می‌گیرد، تاکید کرد: «اعتراضاتی وجود دارد که در دو بخش است. در ابتدا نباید اعتماد باشگاه‌ها به داوری کشور از بین برود ضمن اینکه نیازهای باشگاه‌ها، داوران و فدراسیون برطرف شود. این را باید قبول کنیم که از نظر معیشتی و هزینه‌ای، آن چیزی که در فوتبال وجود دارد به نسبت با منابع مالی داوران همخوانی ندارد. این را باید قبول کنیم، سعی فدراسیون هم این است که شرایط به مطلوب نزدیک‌تر باشد. از طرفی با توجه به امکانات موجود، داوران هم این شرایط جدید را پذیرفته‌اند و باید وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند.»

مهدی تاج اما با اعلام اینکه در کار کمیته داوران بازنگری خواهد شد، ادامه داد: «در حال حاظر کمیته داوران فدراسیون در حال حاظر یک رئیس، نایب رئیس و 3 عضو دارد که با ترکیب این جمع اداره می‌شود. از طرفی فدراسیون هم می‌تواند مشاوری را در کنار کمیته داوران بگمارد.»

کد خبر 70309

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز